Controleer de SolarEdge omvormer
Werkt de SolarEdge monitoring-app niet, terwijl de zon buiten al geruime tijd schijnt? Dan adviseren we je eerst de omvormer te checken. De omvormer is namelijk de eerste plek waar het opwekken van zonne-energie wordt geregistreerd. Zie je het groene led-licht (continu) branden bij daglicht? Dan betekent dit dat je systeem wel ‘gewoon’ zonne-energie opwekt. Goed nieuws dus.
Zie je het groene lichtje knipperen, staat deze uit of is er zelfs een rood lichtje te zien bij ‘daglicht’, dan heb je met een storing te maken. Kijk dan eerst of de werkschakelaar bij de omvormer én de zonnepanelen groep in de meterkast nog naar boven staan. De werkschakelaar kan ook een draaiknop zijn. Is het antwoord op een van de vorige vragen nee, zet de schakelaars dan weer omhoog en wacht 10 minuten.
Tip: krijg je de schakelaar niet omhoog? Druk deze eerst zo ver mogelijk naar beneden en probeer het dan nog eens. Brandt het groene lampje nu?
- Ja: De storing is verholpen. Het kan nog wel even duren voor de monitoring-app weer up-to-date is.
- Nee: Er lijkt een probleem te zijn met de omvormer of aansluiting. Je kunt dan contact opnemen met Soly op het telefoonnummer 085 401 7000 om met onze klantadviseurs te spreken. Of stuur een mail naar [email protected]. De adviseurs van Soly zullen samen met jou kijken naar een snelle oplossing.
Zie je het rode licht branden? Dan is er doorgaans sprake van een interne storing in de omvormer. Dit kan je helaas niet zelf oplossen. Neem daarom contact op met Soly op bovenstaande contactgegevens.
Blauw licht bij internetverbinding
Afsluitend is er nog het blauwe licht voor de internetverbinding. Dit is de belangrijkste schakel met de SolarEdge monitoring-app. Een brandend blauw led-lichtje betekent dat er verbinding is met het internet. Is er geen blauw lichtje te zien? Dan is de internetverbinding verbroken of is er geen internetverbinding mogelijk, waardoor de SolarEdge monitoring-app de opbrengst van zonnepanelen niet kan registreren.
De omvormer heeft geen verbinding met het netwerk, aan de AC-kant. Om dit op te lossen, moet je een aantal zaken uitsluiten:
- Controleer of de LED / het blaadje op de omvormer brandt. Dit mag rood of groen zijn;
- Controleer vervolgens of de werkschakelaar, die vlak bij de omvormer zit, op ‘ON’ of op ‘1’ staat;
- In het geval van een PV-verdeler, controleren of alle schakelaars omhoog staan;
- Controleer de zekeringen in de meterkast, deze moeten ook omhoog staan. Zet ze omhoog als er 1 naar beneden staat.
LET OP: Soms komt het voor, dat de zekering in de meterkast of de PV-verdeler niet helemaal omhoog blijven staan of dat ze blijven hangen op ongeveer driekwart. De schakelaar komt dan niet door zijn beveiliging heen. In dat geval: Nog verder naar beneden drukken en dan in 1 vloeiende beweging helemaal omhoog zetten.
Ik heb de schakelaar op ‘1’ gezet en het lampje brandt nu continu groen
Mooi! Het lijkt erop dat je de storing zelf hebt verholpen. Herstel de internetverbinding van je systeem om te controleren of er weer stroom wordt opgewekt.
Het groene lampje knippert en het blauwe lampje brandt continu
Controleer of de kleine rode schakelaar onderop de omvormer op ‘1’ staat.
- De schakelaar staat al op ‘1’, maar het groene ledje blijft knipperen – Wanneer er buiten sprake is van te weinig zon- of daglicht, bijvoorbeeld bij schemerig of zwaar bewolkt weer, dan kan er sprake zijn van onvoldoende daglicht om de omvormer te laten werken. Check of de omvormer werkt als er buiten wel voldoende daglicht is.
- Is dit niet het geval? Er lijkt een probleem te zijn met de omvormer. Neem contact op met Soly op 085 401 7000 of mail ons op [email protected].
Meer informatie over de betekenis van alle lampjes op de omvormer is hier te vinden.
Oplossing: geen opbrengst in SolarEdge monitoring app
Registreert je omvormer het opwekken van zonne-energie, maar zie je dit niet terug in de SolarEdge monitoring-app? Dat is op zichzelf geen ramp, maar je wilt het natuurlijk wel opgelost hebben. Vrijwel zonder uitzondering is dit het gevolg van een niet-functionerende internetverbinding. Wij hebben de oplossing voor een storing in de SolarEdge app. De oplossing verschilt evenwel per type internetverbinding, dus bekijk eerst goed welke oplossing van toepassing is op jouw situatie.
Situatie 1: WiFi verbinding met SolarEdge WiFi-antenne
Middels de SolarEdge WiFi-antenne verbinden we de omvormer draadloos met het WiFi-netwerk bij jou thuis. Dat betekent dat we geen kabels hoeven te trekken. Minder materialen, minder werkzaamheden en minder kosten voor jou. Soms kan de Wifi-antenne echter een haperende verbinding geven, waardoor je opnieuw verbinding moet maken. Andere mogelijkheden van een slechte óf geen verbinding zijn:
- Andere internetprovider: ben je sinds kort overgestapt naar een andere internetprovider? De omvormer van de zonnepanelen hebben we aangesloten op het ‘oude’ netwerk. Is de nieuwe WiFi geïnstalleerd? Dan moet je de nieuwe internetprovider opnieuw instellen in de SolarEdge app. Daarbij hoort het reguliere netwerk met het gekoppelde wachtwoord. Binnen een uur zie je dat de SolarEdge monitoring-app de opbrengst weer registreert.
- Zie je het WiFi-netwerk niet terugkomen in de SolarEdge app? Dan is de netwerkverbinding mogelijk niet sterk genoeg. Schakel het WiFi-netwerk kort uit en het ze het weer aan, probeer vervolgens in de SolarEdge app opnieuw verbinding te maken. Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met de internetprovider.
Situatie 2: LAN-verbinding met SolarEdge omvormer
Is de SolarEdge omvormer met een vaste LAN-verbinding aangesloten op het internet? Dat heeft een belangrijk voordeel: het netwerk is in principe altijd stabiel. Toch kan het voorkomen dat de verbinding met de SolarEdge app niet werkt. Dit zijn mogelijke oorzaken:
- De UTP-kabel is op één van de aansluitpunten los komen te zitten. Check de verbindingen.
- De UTP-kabel is kapot. Oplossing: vervang de UTP-kabel en trek deze zelf weer langs de gebruikelijke route. De verbinding zou weer goed moeten zijn.
- Problemen met het modem: check of het modem aan staat en of er verbinding is met het netwerk. Dit kan je bijvoorbeeld doen op je computer of smartphone. Is de verbinding met het internet verbroken, en krijg je deze niet meer aan de praat? Contacteer de internetprovider.
- Firewall: soms kan het voorkomen dat firewall de gewenste verbinding met de omvormer blokkeert, of het signaal verstoort. De systeembeheerder kan dit voor je oplossen.
- Mogelijk speelt het probleem in de twee geïnstalleerde TP-links. Dit zijn zogenoemde unmanaged switches die we tussen de omvormer en de Wifi-router plaatsen. Een reset van beide kastjes kan het probleem oplossen.
Ervaar je nog steeds problemen in de SolarEdge monitoring-app? Neem dan contact op met de klantadviseurs van Soly. Samen kijken we naar een mogelijke oplossing voor het probleem. Wij doen er alles aan om de zon bij jou te laten schijnen!