De kosten voor een laadpaal thuis liggen momenteel rond de € 2.500 inclusief installatie. Daarbij kan je kiezen tussen een laadvermogen van 7, 11 of 22 kWh. Wat vertelt het vermogen van een laadpaal je, en kom je bij de investering in een particuliere laadpaal ook in aanmerking voor subsidie? We vertellen je alles over de kosten van een laadpaal thuis.
De kosten voor een laadpaal thuis zijn gebaseerd op verschillende factoren: het type laadpaal, de toepassing (Soly: Particulier), locatie in of rondom huis ten opzichte van de meterkast en natuurlijk de installatiekosten. Bij het kopen van een laadpaal is daarom sprake van onderscheid tussen de ‘kale prijs’ en ‘prijs inclusief installatie’. Gelukkig kan dat bij Soly. Wij kiezen standaard voor een volledige offerte, waarin alle kosten van de laadpaal zijn meegenomen. Welke kosten zijn van toepassing op de installatie van een laadpaal?
Wil je overstappen op een laadpaal thuis? Dan bestaan er twee methoden voor installatie van de laadpaal: staand of hangend. De bevestiging van de laadpaal aan de wand staat ook wel bekend als de wallbox. Kies je voor de ‘staande editie’, dan wordt de laadpaal aan een paal gekoppeld. De wijze waarop jij je elektrische auto wil opladen bepaalt direct de keuze voor een wand- of paalbevestiging van de laadpaal. Steeds meer mensen kiezen voor de wallbox, omdat zij hun auto direct langs de muur van het huis of de garage parkeren. Dit resulteert bovendien in lagere installatiekosten en meer vrije ruimte op de oprit.
De optionele montage van een ‘standpaal’ kan afhankelijk van de locatie een extra kostenpost van 200 – 800 euro betekenen. Dit heeft te maken met graafwerkzaamheden en de extra meters aan bekabeling die onder de grond getrokken moet worden.
Bij Soly zijn de installatiekosten van de wallbox standaard inbegrepen bij de offerte. Dat zorgt voor een alles-inclusief prijs voor de laadpaal. De installatiekosten bespreek je vooraf al met onze adviseurs. Soly installeert vooral de wallbox; de laadpaal bevestigd aan de muur. Wil je de Soly Charge liever met een ‘laadpaal’ als staande versie? Ook dat kan natuurlijk. Daar komen zoals je mag verwachten wel extra graafwerkzaamheden bij kijken, en dus optioneel extra kosten. Daarnaast moet natuurlijk de kabelstructuur worden aangelegd vanaf de meterkast naar de laadpaal, en zijn arbeidskosten inbegrepen bij de installatiekosten.
Na het afronden van de installatie van een laadpaal ben je thuis praktisch altijd voordeliger uit voor het opladen van je elektrische auto, ten opzichte van opladen bij een openbare laadpaal. Dat is zeker het geval als je ook nog zonnepanelen hebt. Door op de juiste momenten de accu van je EV op te laden, beperk je de laad- en energiekosten. Om nu en in de toekomst van een veilig en snel laadstation voor de elektrische auto te genieten, moeten ook de aanvullende voorwaarden kloppen. Dat brengt ons bij de variabele kosten voor een laadpaal.
Rondom de installatie van de laadpaal kan je te maken krijgen, dan wel kiezen voor optionele variabele kosten. We hebben het dan over kosten voor vereiste aanpassingen van de meterkast en optioneel bij een 1-faseaansluiting het principe van Dynamic Load Balancing.
Naast de kosten die komen kijken bij de installatie van de laadpaal bespreken we ook de kosten als gevolg van de optionele verzwaring van de meterkast. Met name veel oudere woningen beschikken namelijk nog over een 1-fase aansluiting van 1x25A, 1x35A of 1x40A. Dit levert bij de installatie van een laadpaal voor de elektrische auto nogal eens problemen op, met name in de piekvraag naar stroom tijdens het opladen van de EV. Om dergelijke situaties te voorkomen kan het verstandig zijn om de meterkast aan te passen. Vaak betekent dit het verzwaren van de meterkast naar een 3-fasen aansluiting.
Het verschil is evident; waar je de accu van je elektrische auto met een 1-fase aansluiting van op 1x25A slechts 20 kilometer per uur kunt opladen, daar groeit de laadkracht met een 3-fasen aansluiting tot 60 kilometer per uur. Dat betekent dat je met dit type aansluiting veel meer bewegingsruimte hebt, terwijl de stroomvoorziening zich stabiliseert.
Prijs voor verzwaren meterkast
De kosten voor het aanpassen van de meterkast zijn afhankelijk van de leeftijd en het type meterkast. Met name bij de verouderde meterkast is er vaak sprake van ‘vervangen’. Echter kan het ook zo simpel zijn als het ‘bijprikken’ van de extra aansluiting in de bestaande meterkast. Is sprake van een verzwaring van de meterkast rondom de installatie van de laadpaal, dan wordt dit geregeld via de Netbeheerder. De kosten mogen worden geraamd op ongeveer 250 tot 350 euro.
Bij Soly kies je uit drie verschillende laadpalen: 7,4 kWh, 11 kWh en 22 kWh. Ben je niet zeker over welke laadpaal geschikt is voor jouw huishouden? Tijdens een vrijblijvend adviesgesprek beantwoorden we in alle rust je vragen en zoeken we samen naar een geschikte laadpaal voor jouw situatie. Klanten van Soly ontvangen ook nog eens €200 korting op een laadpaal.
Soly Charge® 7,4 kW
Soly Charge® 11 kW
Soly Charge® 22 kW
Een laadpaal met Dynamic Load Balancing, wat is dat? Kort gezegd komt het erop neer dat Dynamic Load Balancing ervoor zorgt dat je stroomtoevoer in huis altijd stabiel is, en het eigen stroomnet dus nooit overbelast raakt. Dankzij Dynamic Load Balancing wordt de stroomtoevoer richting je apparaten in huis ten opzichte van de laadpaal in balans gebracht. Groeit de stroomvraag in huis, dan wordt de stroomtoevoer richting de laadpaal ‘geknepen’.
Dynamic Load Balancing voorkomt stroomstoringen. Dit is met name van belang voor de 1-fase aansluiting in de meterkast. De 1-fase aansluiting zorgt ervoor dat je tijdens het opladen van de elektrische auto vrij snel op het maximum zit voor wat betreft de stroom die je in huis kan gebruiken. Dynamic Load Balancing zal de toevoer van stroom richting de elektrische auto daarom ‘afknijpen’ op momenten dat je in huis meerdere elektrische apparaten tegelijk gebruikt.
Dit voorkomt overbelasting van de stroomtoevoer en beperkt het risico op storingen. De software voor Dynamic Load Balancing is aanwezig op de laadpaal. Echter, de extra werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden zorgen wel voor een extra kostenpost van circa € 150 op de installatie van de laadpaal.
Om de kosten van een laadpaal thuis te drukken, is het handig om als particuliere gebruiker te kunnen profiteren van subsidies. Helaas moeten we mededelen dat er momenteel geen subsidie op particuliere laadpalen beschikbaar is. Wellicht is hier in de toekomst wel sprake van. Bedrijven kunnen daarentegen gebruikmaken van subsidieregelingen als de MIA en Vamil. Meer weten over subsidies op de laadpaal? Lees hier meer over de mogelijkheden.