Categorie:

Algemeen nieuws
Categorie

Enie.nl wijzigt naam naar Soly

Enie.nl zet per 1 maart naamsverandering in en gaat onder haar internationale merknaam Soly verder waar het gebleven was: explosief groeien.

Groningen, 1 maart De Nederlandse zonne-energieleverancier enie.nl heeft de wind in de rug en wil dit jaar uitbreiden naar het vijfde land. Het internationale succes vraagt om een herkenbare en universele identiteit. Per 1 maart gaat het bedrijf daarom verder onder haar reeds bestaande internationale merknaam Soly. Daarnaast wil het bedrijf met een breder productaanbod consumenten en het MKB zoveel mogelijk zelfvoorzienend maken.

Internationale merknaam Soly
Oprichters en directeuren zijn de broers Patrick en Milan van der Meulen. Milan licht de naamsverandering toe: “Enie.nl is vanwege de ‘punt nl’ en de ‘enie’ – die associaties oproept met het woord energie – een typisch Nederlandse merknaam en daarmee erg herkenbaar in onze thuismarkt. Deze associatie verdwijnt naarmate je andere landen betreedt. Soly heeft een logische verwijzing naar ‘solar energy’. In België en Zuid-Afrika zijn we al onder deze naam met groeiend succes actief. We willen een herkenbaar internationaal merk zijn. Om deze reden is nu ook het moment om afscheid te nemen van de naam enie.nl. Na bijna 10 jaar is dat toch een historisch moment voor ons”. Het bedrijf zet de naamswijziging in met een TV-campagne die vanaf 1 maart start.

Een groeirecord
In maart 2022 stapten pensioenfonds ABP en Shell Ventures in op het groeiplan van de ondernemers, en namen een minderheidsbelang. Milan van der Meulen over de groei: “In januari en februari dit jaar vertienvoudigde onze omzet vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het is een overtuigend bewijs van onze schaalbaarheid en compromisloze focus op onze missie: zonne-energie voor iedereen mogelijk maken”. Het bedrijf is ver met de lancering in de Duitse markt en is zich tevens serieus aan het oriënteren op een uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk.

Energiebedrijf van de toekomst
Patrick van der Meulen geeft een inkijkje in wat er te komen staat: “Toen wij als tieners de klimaatdocumentaire An Inconvenient Truth zagen wisten we zeker dat we in ons leven hier iets aan wilden gaan doen. Wij zijn ons gaan richten op het opwekken van zonne-energie. Deze ambitie gaan we nu uitbreiden door ook te focussen op het verbruik van de opgewekte energie. Met zonnepanelen ben je gemiddeld 40% zelfvoorzienend op je stroomverbruik. De rest koop je alsnog in. Vooral in de avonden.

Door zonnepanelen te installeren in combinatie met een thuisbatterij en eventueel een laadpaal hebben we alles in huis om de consument zoveel mogelijk zelfvoorzienend te maken. Met onze app kan de klant vervolgens zelf zoveel mogelijk optimaliseren. We blijven dit toegankelijk maken doordat de klant bij ons ook per maand kan betalen. Zo gaan we de consument veel onafhankelijker maken van energie uit verre bronnen”.

Over Soly
Soly – voorheen bekend als enie.nl – is in 2013 opgericht met de missie om zonne-energie voor iedereen mogelijk te maken. Sinds haar oprichting is het bedrijf uitgegroeid tot een van de koplopers in de Nederlandse zonne-energiemarkt. Naast Nederland, is Soly actief in België, Duitsland en Zuid-Afrika. Het Financieel Dagblad benoemde het bedrijf als een van de snelst groeiende organisaties in Nederland en is door MT/Sprout uitgeroepen tot Top50 Challenger. Verder is de hoge mate van digitalisering van het bedrijf onderstreept door de ranking in de Deloitte Technology Fast50 en is de mate van duurzame bedrijfsvoering als B Corp beloond met een hoge impactscore.

Binnenkort lees je op onze website meer over het verhaal achter de totstandkoming van de merknaam ‘Soly’.

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Mail dan naar [email protected].