Categorie:

Algemeen
Kennisbank

Waarom Soly niet is aangesloten bij SGZE

Soly is niet aangesloten bij Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE), en dat is een bewuste keuze. In dit artikel vertellen we je meer over onze beweegredenen, en waarom je desondanks kunt vertrouwen op onze professionele service en nazorg.

Motivatie

Soly is niet aangesloten bij SGZE

Je hebt het de afgelopen periode wellicht meegekregen op televisie of radio: de reclame van Stichting Garantiefonds Zonne-Energie, kortweg SGZE. Dit garantiefonds belooft onder meer een veilige aanbetaling en opvolging van de fabrieksgarantieafspraken. Soly is al sinds 2013 actief op de zonne-energiemarkt, en wij kiezen er bewust voor om ons niet aan te sluiten bij SGZE. In dit artikel hopen we onze motivatie achter dat besluit duidelijk te maken. Zo vertellen we je meer over de dienstverlening van SGZE en hoe deze zich verhoudt tot Soly, en natuurlijk jou als klant.

Aanbetalingsgarantie
De eerste garantie van SGZE heeft betrekking op de aanbetalingsgarantie. Na het accepteren van een offerte op zonnepanelen doe je een aanbetaling. Deze aanbetaling is nodig, omdat Soly alle onderdelen – welke vallen onder de zonnepaneleninstallatie – direct inkoopt en dus al een eerste investering doet. Wat betekent de aanbetalingsgarantie voor jou als consument?

Met de aanbetalingsgarantie dek je feitelijk het risico dat je een aanbetaling hebt gedaan en in de tijd tussen de aanbetaling en de installatie de partij omvalt. Echter garandeert SGZE slechts een terugbetaling van 30% (met een maximim van 3.000 euro) van deze aanbetaling. Je betaalt overigens bij Soly slechts een aanbetaling van 25%. We zijn al sinds 2013 actief en daarnaast hebben wij twee enorm kapitaalkrachtige aandeelhouders in de vorm van Shell Ventures en ABP. Een risico op faillissement is hoogst onwaarschijnlijk.

Fabrieksgarantie
SGZE garandeert daarnaast het opvolgen van de fabrieksgarantie, mocht de installateur in de tussentijd failliet gaan. Wij werken echter alleen met erkende leveranciers en groothandels in Nederland. Hierdoor heb je standaard altijd fabrieksgarantie op jouw zonnepanelensysteem. Mochten wij dus niet meer bestaan, dan zal de fabrikant garant staan voor het vervangen van defecte onderdelen aan jouw zonnepanelensysteem.

Geschillencommissie
Tot slot kan men bij de gechillencommissie van SGZE aankloppen wanneer er sprake is van een geschil tussen jou en de installateur van het zonnepanelensysteem. Hierbij moet je een schriftelijke aanvraag indienen, want de stichting is niet telefonisch bereikbaar. Bij deze aanvraag moeten de volgende formulieren worden toegevoegd:
+ Een klachtenformulier
+ De koopovereenkomst
+ De orderbevestiging
+ De garantieafspraken
+ Alle communicatie rondom de klacht
+ Het SGZE certificaat

Wij kiezen er liever voor om goed bereikbaar te zijn voor onze klanten en goede service te verlenen. Zo staan we dichter bij jou als klant. Inzake geschillen zijn we ook aangesloten bij brancheorganisatie Holland Solar die bij excessen in de markt kan optreden richting haar leden.

Conclusie
SGZE is een prima fonds voor startende installatiebedrijven, waarin de onzekerheden een stuk groter zijn. Daarnaast zegt het fonds helemaal niks over de kwaliteit van de leverancier. Overigens is het prijskaartje om lid te worden van SGZE ook niet niks. Bij iedere installatie van een zonnepanelensysteem moet de installateur ongeveer 200 euro afstaan aan de stichting. Daarnaast vraagt SGZE een jaarlijkse vergoeding van duizenden euro’s. Hoe deze bijdrages beheerd worden is niet duidelijk. Deze kosten worden uiteindelijk via de installateur doorvertaald naar de klant.

Als alternatief raden wij wel aan om een erkend installateur met het InstallQ-keurmerk te kiezen.

Neem contact met ons op

Heb je vragen over onze dienstverlening en ben je benieuwd naar alle garanties rondom onze service en producten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag.